Eksjö får egen signaturbulle

Fler bilder

​Under våren ska Eksjö få en alldeles egen bulle. I en unik workshop träffades de fyra bageriägarna i kommunen för att tillsammans med årets konditor Cecilia Andersson ta fram två förslag. Invånare och besökare röstar fram den officiella Eksjöknuten första lördagen i april.

Vid ett av de stora bakborden på Lennarts konditori står Anna Berg och snurrar bullar på löpande band. Det gör hon i och för sig varje dag. Det som skiljer sig från det normala är sällskapet. Vid samma bord står nämligen Jörgen Stjernberg från Stjernbergs Skafferi i Mariannelund, Tommy Svensson på Princess Konditori i Eksjö och Marcus Ekelund, Lilla Thimons i Eksjö. På förmiddagen har de fyra branschkollegorna diskuterat fyllningar och kryddblandningar och enats om en smaksättning och två olika bärfyllningar (gjorda på råvaror som finns runt knuten).

Storsäljare
Nu är det dags att omsätta receptet i praktiken och skjutsa in hela härligheten i ugnen. Med tanke på vilka godsaker var och en av de fyra bagarna dagligen levererar till respektive kakdisk kan man bara ana att det gemensamma resultatet blir något alldeles speciellt.
- Det kommer att bli en storsäljare, tror Marcus Ekelund och får medhåll av de glada bagarna runt bordet.
Alla fyra tackade genast ja när Eksjö kommun frågade om de ville vara med och utveckla Eksjös signaturbulle.
- Det är roligt att skapa något nytt, och så är det ju väldigt roligt att träffa de andra bagarna, säger Jörgen Stjernberg. 

Provsmak och röstning
Under eftermiddagen väntar provsmakning. Den officiella provsmakningen dröjer dock till den 1 april då bullarna kommer att finnas tillgängliga i både Eksjö och Mariannelund för provsmakning och omröstning. I samband med evenemanget "Det stora kafferepet" den 20 maj offentliggörs den slutliga Eksjöknuten. 

-Därefter kommer Eksjöknuten att finnas till försäljning året runt hos bagerierna i kommunen och förhoppningsvis få en naturlig plats på Eksjöbornas fikabord, säger destinationsutvecklare Lars Persson.

Eksjöknuten är ett led i arbetet med att profilera varumärket Eksjö - med hela Småland runt knuten, och samtidigt lyfta fikakulturen, de enskilda verksamheterna och Eksjö som besöksmål.