Ingatorp – mer än ett bord
Publicerad 2 Mars 2022
Fakta
Kampanjfoto: Mostphotos/Magnus Fyhr/Visit Sweden
Övriga: Carina Engqvist
För Ikea-kunder världen över är Ingatorp ett utdragbart bord. Genom Sveriges marknadsföringsbolag Visit Sweden blir många miljoner i flera världsdelar nu varse att Ingatorp också är en pärla i småländska Eksjö kommun.
Med budskapet "Discover the originals" har Visit Sweden lanserat en internationell kampanj om svenska ortsnamn som lånats ut till Ikea-produkter. Sjön - och toaborsten - Bolmen spelar huvudrollen. I kampanjen finns också bordet och den vackra platsen Ingatorp.
Internationellt intresse
- Vi vill med humor, värme och med glimten i ögat visa upp originalen bakom några av de för många i världen kanske lustigt klingande produktnamnen som blivit mer kända än platserna som namnen lånats ifrån, säger Susanne Andersson, vd för Visit Sweden i ett pressmeddelande. Kampanjen som väntas nå över 20 miljoner människor via betald markandsföring har hittills också uppmärksammats ibland annat CNN Travel, Lonley Planet, Die Welt, The New Daily och Elle Decor.
Närområdet
På Visit Swedens hemsida lyfts vackra Ingatorps kyrka, tiondeboden som är Sveriges äldsta träbyggnad, och lantbruksmuseet. På Visit Smålands tyska del av kampanjen presenteras dessutom Valbacken, Regnbådsdalens Café och Höglandsleden, som faktiskt går rakt igenom samhället. Här lyfts även mängder av aktiviteter och besöksmål i närområdet: Stjernbergs Skafferi, Gamla Mejeriet i Karlstorp, Mariannelunds Karamellkokeri, Trästäden Eksjö, Ljusboden, Skurugata/Skuruhatt, Jan Nilssons boende i Hultåkra och många fler.
Många förknippar kanske Ingatorp med Emil i Lönneberga. Eller snarare hans släktingar som gick miste om den goda kalasmat som fattighjonen tog tabberas på. Endast en mil bort finns de lokala berättelserna från filminspelningen som gjordes i Mariannelund på 1970-talet. På Filmbyn Småland finns kulisser, originalkläder och rekvisita och Cykla i Filmlandskapet Småland erbjuder guidade cykelturer till platserna där fattigstugan och tabberaset spelades in.
Film
Grunden i Visit Swedens kampanj är en film där komikern Klara Zimmergren agerar svensk turistvärd och upplyser världen om att Bolmen och en rad andra platser inte bara är inredning utan också fina besöksmål.
De 21 platser som kampanjen lyfter fram är:
- Bolmen i Region Kronoberg (toalettborste)
- Järvfjället i Region Västerbotten (gaming-stol)
- Ektorp i Region Stockholm (soffa)
- Skärhamn i Västra Götalandsregionen (knopp)
- Stubbarp i Region Skåne (skåpsben)
- Kallax i Region Norrbotten (förvaringshylla)
- Höljes i Region Värmland (pendellampa)
- Hemsjö i Region Blekinge (blockljus)
- Toftan i Region Dalarna (avfallshink)
- Mästerby i Region Gotland (köksstege)
- Voxnan i Region Gävleborg (duschhylla)
- Himleån i Region Halland (handduk)
- Laxviken i Region Jämtland Härjedalen (skåpslucka)
- Ingatorp i Region Jönköpings län (utdragbart bord)
- Misterhult i Region Kalmar län (taklampa)
- Vrena i Region Sörmland (bänkskiva)
- Björksta i Region Uppsala (bild med ram)
- Norberg i Region Västmanland (klaffbord)
- Askersund i Region Örebro län (skåpslucka)
- Rimforsa i Region Östergötland (arbetsbord)
- Bodviken i Region Västernorrland (tvättställ)
Carina Engqvist
Ansvarig utgivare:
Roger Didrick