Butik växer attraktiv handelsstad

Fler bilder

Fakta

Foto: Mirja Claesson, Misovi Foto

Ett fantastiskt läge på en fin plats i en attraktiv stad. Det är en av flera anledningar till att Carlos i Eksjö vuxit och utvecklats under en för klädbranschen tuff tid. Nu utökas både sortimentet, butiksytan och antalet medarbetare. ”Att driva butik i Eksjö är väldigt roligt”, säger Sophie Carlo.

Det har bara gått fyra år sedan Sophie Carlo, som fjärde generationen, tog över Carlos i Eksjö. Trots att en stor del av den tiden präglats av en pandemi, som fått många klädbutiker att gå på knäna, har utvecklingskurvan för butiken fortsatt uppåt. 
- Det fanns mycket bra att spinna på, och jag har en fantastisk personal som är väldigt mån om kunderna.
Redan i samband med övertagandet i januari 2018 breddade hon sortimentet för att även passa en yngre målgrupp och skapade en mor-dotter-butik. En satsning som gjorde att den befintliga kundkretsen stannade kvar – och samtidigt utökades med en helt ny målgrupp. 

Uppdämt behov
Under hela pandemin har hon lyckats hålla butiken öppen, periodvis med utökade öppettider tidig morgon och sen kväll för kunder i riskgrupp.
-
Från februari i år har vi haft jättebra försäljning och en av anledningarna är förstås att det funnits ett uppdämt behov av middagar, fester, bröllop och aktiviteter med jobbet.  

Butiken växer
I takt med att sortimentet utökats har Sophie känt att lokalerna varit i minsta laget, så lokalen vägg i vägg på Norra Storgatan blev ledig tog hon beslutet att utöka butiksytan.
- Vi har haft ett bra år och man vet aldrig när den här chansen kommer igen, säger Sophie och berättar att de nya 100 kvadratmeterna innebär att befintligt utbud kommer att kunna visas på ett bättre sätt, samtidigt som sortimentet blir bredare och utökas med generösa storlekar, väskor, skor och lite inredning.

I samband med detta utökas personalstyrkan till att omfatta fem anställda och två extrapersonal.

Till julmarknaden
-
Planen är att öppna upp den nya delen i slutet av november, men jag ska själv skruva upp all inredning så jag har inte satt något definitivt datum. Senast till Eksjö julmarknad 4-5 december ska vi vara inflyttade, säger Sophie och talar för alla handlare när hon uttrycker sin stora glädje över att arrangemanget återigen blir av.

- Alla handlare älskar julmarknaden, säger Sophie, och betonar att handeln i Eksjö haft ett positivt år.
- 
Det har varit mycket turister här och alla nya restauranger och caféer gynnar staden som helhet. Det känns väldigt hoppfullt. När alla gör så bra vi kan i våra respektive verksamheter får alla ett uppsving.

Nationell uppmärksamhet
I november har Carlos i Eksjö valts ut som månadens butik av Stockholm Fashion District, SFD, som är en fysisk och digital affärsmötesplats för svenska och internationella varumärken och inköpare.
– Det är såklart jätteroligt att de väljer att lyfta fram oss. Det är ett kvitto på att vi är på rätt väg och innebär att vi kan bli mer attraktiva för leverantörer som är restriktiva med vem de säljer till. Uppmärksamheten har redan gett oss nya följare på facebook och instagram.