Tågbanan viktig för Vida

Fakta

Foto: Jørn Ole Steina

När produktionen är i full gång lastas 19 tågvagnar färdigsågat virke i veckan från Vidas anläggning i Hjältevad. Företaget ser gärna ännu större transporter via järnvägen. ​

När Vida började köra sitt eget tåg för över tio år sedan var investeringen i huvudsak en miljösatsning för att minska belastningen på vägen.

- Tågtrafiken har fortfarande stor betydelse för vår miljöpåverkan. Trots att vi kör diesellok är transporterna betydlig mer effektiva och minskar våra utsläpp radikalt, säger Ingela Ringdahl, transportplanerare för Vidas tågtrafik.

De 19 vagnar som körs till Hjältevad nästan varje fredag och hämtas fullastade en vecka senare motsvarar inte mindre än 14 lastbilar.

- I dag, när det är svårt att få tag på lastbilschaufförer, är tåget dessutom ett viktigt komplement för att säkerställa flödet till och från våra sågverk, säger Ingela

Företagets tågverksamhet omfattar, förutom trafikplaneraren, även två lokförare, ett lok och ett stort antal vagnar som fraktar både råvara och färdigsågat virke till och från sågverken i Hjätevad, Alvesta, Hestra och Vislanda. Transporterna går till hamnen i Karlshamn eller hamnen i Varberg. I allt större utsträckning får Vida-tåget också med sig råvara från hamnarna tillbaka till sågverken.

- Volymerna i Hjältevad gör att vårt tåg kan rulla ytterligare en dag och bidrar till att säkerställa vår tågtrafik, säger Ingela och berättar att Vida gärna skulle transportera ännu mer via järnvägen.

- Vi tittar på möjligheten att utöka sidospåret i Hjältevad för att få plats med 25 vagnar. Vi vet inte hur det går ännu men det hade varit det ultimata, säger Ingela och betonar att tågsträckan mellan Hjältevad och Nässjö är viktig för företaget.

- För oss är det positivt både om fler företag använder banan och att det görs insatser för persontrafiken. Ju fler tåg som trafikerar banan desto säkrare är det att vi kan fortsätta att använda tåget, säger Ingela.