När Aftonbladet tar bladet från munnen...

I söndags (16/12) kunde man läsa följande rubrik på aftonbadet.se:
"- Om jordens undergång och olika kärlekar" med underrubrik "Vi älskar våra bilar, våra resor, våra billiga kläder mer än moder jord och våra ofödda barns barn"...

Jag brukar skämtsamt säga, om båda de två stora svenska kvällstidningarna, att de lika gärna kan döpa om sig till "En ding-ding-värld"*. Oftast tycker jag det de skriver om är ointressant eller skrivet på ett ointressant sätt och att de mest ägnar sig åt sensationsjournalistik. Men jag brukar förstås scrolla igenom nyhetshemsidorna några gånger i veckan.

I söndags stack en underrubrik ut så mycket att jag faktiskt hajade till. Läs VD och Chefredaktör Jan Helins söndagsblogg "Om jordens undergång och olika kärlekar här":

http://bloggar.aftonbladet.se/janhelin/2012/12/sondagskolumn-37-om-jordens-undergang-och-olika-karlekar/

Nu är frågan hur Jan Helin kommer hantera den här frågan vidare. Vilket är egentligen, Aftonbladets, kvällspressen, medias ansvar för att frågan om "jordens undergång" lyfts och hur presenterar media problemen och lösningarna?

I Framtidsforums systerprojekt Leader Lär diskuteras just precis detta. Hur förmedlas de olika stora problem vi står inför? Har journalister möjlighet att läsa in sig på problemen, förstå sammanhangen och förmedla det på ett begripligt sätt? Mer om det arbetet kommer gå att läsa om i kommande nyhetsbrev.

 

* En ding-ding-värld var en skämttidning som gavs ut under 90-talet med rubriker som: "Stenålderspojken vägrade äta upp sin spenat - svalt ihjäl", "Chris gifte sig med sin gitarr" och "Krokodilmannen finns".